Epická poézia
Cieľ a kľúčové spôsobilosti
Tvorba prosociálneho hodnotového systéme. Kritické myslenie, vytváranie pozitívneho vzťahu k vlastnému národu. Akceptovanie odlišnosti iných. Chápanie umeleckého diela ako autorovho modelu sveta.
Téma
Epická poézia - veršový systém
Výkonový štandard
Definujte pojem rytmus. Vymenujte znaky sylabického veršového systému. Definujte termín anafora, metafora, prirovnanie. Určte dĺžku slabičného verša a miesto vnútroveršových prestávok. Vyhľadajte príklady na anaforu, metaforu a prirovnanie. Na základe vybraného diela priblížte tovrbu autora a zaraďte ho do literárneho obdobia.
Obsahový štandard
H. Gavlovič - Valaská škola mravuv stodola
S. Chalupka - Mor ho!
J. Botto - Smrť Jánošíkova
A. Sládkovič - Detvan
Epická poézia - jamb
Výkonový štandard
Definujte pojem epika. Uveďte príklady na jednotlivé veršované epické žánre. Definujte pojem balada. Na základe vybraného diela priblížte jeho tvorbu, zaraďte ho do literárneho obdobia. Charakterizujte baladu, uveďte príklady na ľudovú, umelú a sociálnu baladu. Interpretujte vybranú ukážku.
Obsahový štandard
Išli hudci horou, Kačička divoká
J. W. Goethe - Kráľ tmy
J. Botto - Smrť Jánošíkova, Žltá ľalia
J. Kráľ - Zakliata panna vo Váhu
P. O. Hviezdoslav - Ežo Vlkolínsky, Zuzanka Hraškovie
M. Rázus - Matka
Epická poézia - časomiera
Výkonový štandard
Vymenujte znaky časomerného veršového systému. Vysvetlite epos. Analyzujte Kollárov Prespev. Vysvetlite kultúrno-historický umelecký význam Slávy dcéry pre slovenskú a českú literatúru. Vyberte jeden verš a vyznačte v ňom stopovú organizáciu verša. Zaraďte tvorbu J. Hollého do literárneho obdobia. Stopy - daktyl, trochej
Obsahový štandard
Homér - Ilias, Odysea
J. Hollý - Svätopluk
J. Kollár - Slávy dcéra (Predspev)